پومودورو روشی برای استفاده بهتر از زمان

 

برنامه‌های زیادی برای رسیدن به هدف نوشته و براساس آن کارها را انجام داده‌ام. اکثرشان به علت فشرده بودن و اصولی نبودن برنامه با شکست مواجه شده‌اند. زمان‌هایی هم که برنامه‌ام را با موفقیت به پایان می‌رساندم متوجه افت کیفیت کار می‌شدم . به طور مثال زمانی که سرعتم در مطالعه افزایش می‌یافت‌، متوجه می‌شدم  بعد از مدتی قسمت زیادی از آنچه را خوانده بودم، فراموش کرده‌ام. با روش خرده عادت آشنا بودم. مهارت را به عادت تبدیل می‌کردم؛ اما از کیفیت کار رضایت نداشتم. تا اینکه در کمپ کتابخوانی استاد کلانتری درباره روش پومودورو مطالبی  را ارایه دادند. ایشان از موفقیت خود در استفاده از این روش سخن گفتند و پیشنهاد کردند این روش را امتحان کنیم.

 

روش پومودور در مدیریت زمان

روش پامادورا اولین بار توسط فرانچسکو چیریلو مطرح شد. پامادورو در زبان ایتالیایی به معنای گوجه فرنگی است. جالب است بدانید که پومودورو در زبان فارسی و تالشی هم به معنای گوجه فرنگی است. فرانچسکو  چیریلو در سال‌های تحصیل در دانشگاه به دنبال راهی برای استفاده بهتر و بهینه از زمان بود. او موفق به ابداع روش پومودورو شد. روش پومودورو باعث استفاده بهینه از زمان و بالا رفتن کیفیت کار فرانچسکو شد.

اصول روش پومودور

کاری را که قصد انجام آن را دارید، انتخاب کنید. به طور مثال مطالعه کردن یا نوشتن کار انتخابی من است.

مکانی مناسب برای انجام کار خود در نظر بگیرید. مثلن برای مطالعه مفید و نوشتن به مکانی آرام نیاز داریم.

عوامل حواس‌پرتی مانند موبایل، تلویزیون و خوراکی را از خود دور کنید. این عوامل باعث کاهش تمرکز، اتلاف وقت و کاهش کیفیت کار شما می‌شود.

ساعت شنی یا هر تایمر دیگری را روی بیست و پنج دقیقه تنظیم کنیید. سعی کنید از تایمر موبایل استفاده نکنید. در صورت استفاده از موبایل آن را دور از خود قرار دهید. اپلیکیشن‌هایی برای استفاده از روش پومودورو۴ طراحی و به طور رایگان در اختیار علافه‌مندان قرار گرفته است. برای دستیابی به این برنامه‌ها کافی‌ است در گوگل جستجو کنید.

زمان هر پومودور بیت‌وپنج دقیقه است. بعد از هر بیست و پنج دقیقه سه تا پنج دقیقه استراحت کنید. در زمان استراحت سراغ موبایل نروید. استفاده از موبایل باعث کاهش تمرکزشما در پامودارای بعدی خواهد شد. بهتر است چند دقیقه‌ای قدم بزنید و یا نوشیدنی بنوشید.

بعد از استراحت اولین پومودورا در جدولی که از قبل تهیه کرده‌اید، علامت زده و سراغ پومودورای بعدی بروید و این مراحل را بار دیگر تکرار کنید.

اگر در وسط انجام کار ایده و کاری به ذهنتان رسید در برگه‌ای نوشته و انجام آن را به بعد از پومودور محول کنید.

سعی کنید هر بار چهار پومودورو را تکرار کنید. اگر کمتر از چهار تیک رو جدول پامادورو زده‌اید به مرحله اول باز گردید و پامادورو را از اول انجام دهید.

اگر چهار تیک در جدول زده‌اید، پانزده تا سی دقیقه استراحت کنید. سپس برای ادامه کار یا انجام کار جدید مجددا از روش پومودورو استفاده کنید.

به یاد داشته باشید استراحت ضروری است، حتی اگر کارتان ناتمام باشد. برای اینکه تمرکز ذهن‌تان را حفظ کنید نیاز به استراحت و تجدید قوا دارید.

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *