خواب‌های آشفته (تابی در پرتگاه)

تابی در پرتگاه

آسمان رو به تیرگی می‌رود. هوا دلگیر و ترسناک است. تک درخت لبه پرتگاهی بلند، عمق دره را تخمین می‌زند. تابی به یکی از شاخه‌های درخت آویزان است. نیرویی دختر بچه را تحریک می‌کند که سوار تاب شود. دختر دو دل است. یاد لذت تاپ بازی در حیاط خانه و قندی که در دلش آب می‌شود می‌افتد. تردید را کنار می‌گذارد. به سمت تاب می رود. با شادی سوار تاب می‌شود. به آرزویش که داشتن تابی بلند بود رسیده بود. کسی یا نیرویی او را هل می‌داد. در چند دقیقه اول دلش قنج می‌رود. حس پرواز داشت. سرعت تاب مدام بیشتر می‌شود. شادی دختر محو شد و ترس جایش را می‌گیرد. هرچه سرعت تاب بیشتر می‌شود  ترس دختر هم افزایش می‌یابد. با نگاه کردن به عمق و تاریکی دره ترس تمام وجودش را فرا می‌گیرد. دلش می‌خواهد پاهایش را روی زمین حس کند؛ اما سرعت تاب بیشتر و بیشتر می‌شود.

چشم‌هایم را باز می‌کنم. از تاب و دره خبری نیست. در رختخواب دراز کشیده‌ام. تنها اثر باقیمانده از تاب‌بازی صدای تپش قلبی است که خود را به قفسه سینه می‌کوبد و تلاش می‌کند تا از زندان سینه برهد.

خواب تابی در پرتگاه را بارها دیده ام. هر بار به علت آن فکر کرده‌ام؛ اما به نتیجه‌ای نرسیده ام. تنها حدسی که می‌زنم این است که هیجانی را که تاب های بلند در من ایجاد می‌کردند و دوستش داشتم، این گونه در خوابم خود را نشان می‌دهد. درخت انجیر بلندی در حیاط خانه‌مان بود.

دلایل خواب‌های پریشان

تاثیر افکار و فعالیت‌های روزانه ما را دچار اضطراب و اضطراب می‌کند.

اتفاقاتی ناگواری  که در طول روز برای ما رخ می‌دهد ذهن ما را درگیر می‌کند و روی آن تاثیر می‌گذارد. تاثیر این اتفاقات نه تنها ما را بی خواب می‌کند، بلکه باعث دیدن خواب‌های آشفته نیز می‌شود. هرچه اتفاقات رخ داده روی ما تاثیر منفی بیشتری داشته باشد، به همان اندازه اضطراب ما نیز افزایش می‌یابد و خواب ما آشفته‌ترمی‌شود.

تماشای فیلم های ترسناک، مطالعه کتاب‌های رعب‌آور

صحنه‌های ترسناک فیلم‌ها و همچنین کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنیم در حافظه ناخوداگاه ما ضبط شده و به واسطه خواب‌های پریشان به سراغمان می‌آید.

دوسال قبل پسرم کارتونی با موجودات فضایی را هر روز تماشا می‌کرد. بعد از مدتی سرو کله ضد قهرمان کارتون در خوابش پیدا شد. شب‌ها از خواب می‌پرید و قلیش به شدت می‌تپید و صبح‌ها از موجودات عجیبی صحبت می‌کرد که خوابشان را دیده بود.

تجربیات گذشته

بسیاری از افراد بدون اینکه آگاه باشند تاثیر ترس‌ها، شکست‌ها و ناکامی‌های حاصل از تجربیات گذشته  زندگی در ناخوداگاهشان پنهان شده و روی کیفیت خواب و زندگی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث دیدن خواب‌های آشفته و کابوس می‌شود.

پرخوری قبل خواب کابوس شبانه را افزایش می‌‌دهد.

متخصصان تغذیه خوابیدن با معده پر را نه تنها برای سلامتی مضر می‌دانند، بلکه آن را یکی ازعوامل کاهش کیفیت خواب و کابوس‌ها شبانه معرفی می‌کنند. بهتر است دوساعت قبل از خواب غذا نخوریم و در صورتی که مجبور به این کار هستیم غذاهای سبک را انتخاب کنیم تا خواب خوبی داشته باشیم.

ترس‌های درونی

ترس‌هایی درونی شامل ترس‌هایی هستند که ساخته ذهن ما بوده و وجود خارجی ندارند. نمونه این ترس ترس از دست دادن عزیزان است که بدون تجربه قبلی در ذهن ما شکل گرفته و باعث ناراحتی ما و دیدن خواب‌های آشفته می‌شود.

سخن آخر

برای داشتن رویاهای زیبا باید ذهن و روانی آرام داشته باشیم. لازمه داشتن ذهنی آرام شناخت ترس‌های درونی و تجربیاتی با تاثیر منفی است. برای دستیابی به این امر می‌توانیم از نوشتن کمک بگیریم. ترس‌ها و تجربیات منفی خود را بنویسید تا به ریشه آن پی ببرید. با این کاربخش بزرگی از مشکل شما حل خواهد شد. در صورت افزایش خواب‌های آشفته بهتر است با روان‌درمانگر مراجعه کنید.

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *