سلامتی هدیه‌ای از سوی خدا

  سلامتی مهم‌ترین دارایی انسان

نقش سلامتی در زندگی و دستیابی به هدف انکارناپذیر است. علاوه بر این که سلامتی لازمه بسیاری از مشاغل و ورزش‌هاست، در تفکر و برنامه‌ریزی برای زندگی هم نقش مهمی ایفا می‌کند. بیماری هر قسمت از بدن بر عملکرد ما تاثیر منفی گذاشته و کیفیت کار و زندگی ما را پایین می‌آرود. به طور مثال یک کم‌خونی ساده باعث خستگی زود هنگام، کرختی دست و پا و بی‌حالی می‌شود و یا کمبود ویتامین ِدی باعث درد استخوان‌های پا و خستگی و بی‌حالی می‌شود. در چنین شرایطی فردی که قصد ورزش و پیاده‌روی را دارد و یا علاقه‌مند به ورزش یا حرفه‌ای با تحرک بسیار است قادر به رسیدن به اهدافش نخواهد بود.

 نکات ضروری برای داشتن بدن سالم

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب یعنی گنجاندن مواد غذایی مورد نیاز بدن در وعده‌های روزانه. برای این‌کار باید از نیاز بدن خود آگاه باشیم. بدن هر فرد به مقدار معینی از پروتئین و ویتامین نیاز دارد و کم و زیاد شدن آن او را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین میزان کالری مصرفی روزانه را هم باید در نظر گرفته و بین آن و میزان کالری دریافتی تناسب وجود داشته باشد. باید موادی را که بدن ما نسبت به آن واکنش منفی دارد حذف کرده و مواد مناسبی جایگزین آن کنیم. استفاده از میوه، سبزیجات تازه برای سلامت بدن ضروری است و در صورت حذف شدن طولانی آن‌ها، تاثیرات منفی آن روی جسم ما آشکار خواهد شد.

خواب کافی

خواب نرمال درافراد مختلف بین شش تا هشت ساعت است. هر فرد باید به میزان خوابی که بدنش نیاز دارد، آگاه باشد و براساس آن ساعت خواب خود را تنظیم کند. با توجه به تجربه سال‌ها زندگی، به این نتیجه رسیده‌ام که میزان خواب کافی برای من هشت ساعت است. اگر کمتر از هشت ساعت بخوابم علاوه بر خواب‌آلو بودن در طول روز،کلافه و عصبی بوده و تمرکزم روی کارها کاهش می‌یابد. همچنین عمل‌کرد ذهنم کاهش می‌یابد. بهترین ساعت خواب بین ده شب تا شش صبح است.

در سا‌های اخیر گوشی همراه و فضای مجازی روی خواب و در نتیجه روحیه افراد تاثیر منفی گذاشته و سلامتی آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. فضای مجازی ذهن ما را در معرض نواع اطلاعات قرار داده و آن را آشفته می‌کند. علاوه‌بر این فضای مجازی باعث کم‌خوابی هزاران نفر شده و سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد و روی فعالیت روزانه آن‌ها تاثیر منقی گذاشته است.

ورزش و پیاده روی

ورزش و پیاده‌روی روزانه علاوه بر تاثیر مثبت روی سلامتی جسم، روحیه ما را هم تقویت می‌کند. پیاده‌روی بدون موبایل ذهن را تقویت کرده و تمرکز ذهن و حواس را افزایش داده و اضطراب را کاهش می‌دهد. ورزش و پیاده روی جسم ما را تقویت کرده و را در مقابل بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت فردی علاوبر سلامت جسم و روان طول عمر را افزایش داده و بیماری را کاهش می‌دهد. نمونه بارز بهداشت فردی رسیدگی به بهداشت دهان و دندان است. هرچه بیشتر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم سلامتی آن افزایش یافته و مجبور به پرداخت هزینه هنگفت برای درمان نخواهیم بود.

سلامت روان لازمه سلامت جسم

زمانی که روان ما دچار مشکل می‌شود با گذشت زمان روی جسم ما تاثیر منفی می‌گذارد. روان مانند مخزنی است که اگر بیش از گنجایشش پر شود، سرریز شده و به جسم ما نفوذ  کرده و روی آن تاثیر منفی خواهد گذاشت. مشکلات روان با درد قفسه سینه، درد دست و پشت، درد معده، بالا رفتن فشار و در شرایط حاد سکته در جسم ما ظاهر می‌شود و سلامتی ما را به خطر می‌اندازد.

سخن آخر

برای داشتن جسم سالم باید تغذیه و بهداشت آن را جدی بگیریم. غفلت از سلامتی جسم ما را دچار مشکلات جدی می‌کند که گاه جبران آن غیر ممکن خواهد بود.

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام
    سلامتی از اون چیزاست که تا از دستش ندیم نمیدونیم چیه
    از خواب کافی گفتی متاسفانه این موبایل لعنتی و فضای مجازی خواب رو از همه هم نسلی های من گرفته ، گاهی اوقات به پدرم میگم خوش به حالت که تو این چیزا نیستی
    هی میخوام بزارمش کنار ولی باز بهش نیاز دارم ، کلا زندگیمون بهش وابسته شده
    از ورزش گفتی ، یه مدت سخت میگیرم ورزش کنم ، بازم یهو ولش میکنم ، کاشکی یه راهی بود که عادت های خوب رو همیشگی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *