پذیرش واقعیت گامی موثر در توسعه فردی

  هجوم خاطرات تلخ

خاطرات تلخ و ناکامی‌‌های گذشته از گوشه و کنار ذهنم سرک کشیده و یادآور می‌شوند که دنیا جای قشنگی نیست و اتفاقات تلخ در کمین‌اند تا تو راغافل‌گیر کنند. با تلاش آن‌ها را ساکت می‌کنم نفس راحتی می‌کشم. طولی نمی‌کشد دوباره سر و کله‌شان پیدا می‌شود. از دست‌شان خسته می‌شوم. گوشی را بر می‌دارم تا راهی برای مقابله با این مهمان ناخوانده و ناخواسته که قصد صاحب‌خانه شدن را دارد بیابم.

پذیرش واقعیت را نوشته و جستجو را می‌زنم . سایتی را انتخاب کرده و شروع به خواندن می‌کنم.

 

  واقعیت را بپذیر تا شادی به سویت باز گردد

شرایط دشوار و ناکامی نقطه مشترک همه انسان‌هاست. با این تفاوت که شدت و تاثیر آن در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد براساس نوع تربیت و شرایط فرهنگی با مسایل و مشکلات به آسانی کنارمی‌آیند؛ اما عده‌ای دیگر با توجه به فرهنگ و روحیه حساس خود به آسانی با مسائل کنار نمی‌ِآیند. این افراد باید نکاتی را یاد گرفته و در زندگی رعایت کنند.

  نکاتی که در پذیرش واقعیت باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم

 

 زندگی همراه رنج است

پذیرش اینکه زندگی همه انسان‌ها با درد و رنج همراه است به ما کمک می‌کند تا خود را تنها رنج دیده دنیا ندانیم و رنج را به‌عنوان بخشی طبیعی از زندگی قبول کنیم.

 

  نگرش‌تان را تغییر دهید

با قبول رنج به عنوان بخشی از زندگی می‌توانیم نگرش خود را به زندگی تغییر داده و تمرکز خود را دیگر قسمت‌های زندگی بگذاریم. برای تغییر نگرش لازم نیست تلاش زیادی کنیم، بلکه باید با دقت بیشتری به اتفاقات اطراف‌مان نگاه کرده و سعی به درک و پی بردن به حکمت آن کنیم. باید سعی کنیم قبل از واکنش نسبت به رفتار دیگران درباره علل بروز رفتار آنان فکر کنیم. با این کاراز شدت واکنش و ناراحتی ما در مقابل رفتار آن‌ها کاسته شده وآسان‌تر واقعیت را خواهیم پذیرفت.

  شجاع بودن را تمرین کنید

گاه شنیدن پاسخ منفی در قبال درخواستی از دیگران مانع بیان خواسته‌مان می‌شود. در واقع ما نه شجاعت بیان درخواست‌مان را داریم و نه شجاعت شنیدن پاسخ منفی را. تا زمانی که ما درخواست خود را بیان نکرده و پاسخ را دریافت نکرده باشیم از واقعیت آگاه نبوده و نمی‌دانیم چه برخوردی با آن داشته باشیم. این سرگردانی باعث رنج ما شده وپذیرش واقعیت زندگی را برایمان دشوار می‌کند. اگر شجاعت روبه روشدن با واقعیت را در خود تقویت کنیم پذیرش آن برایمان اپآسامتر شده و از میزان رنج‌مان کاسته خواهد شد.

 الویت زندگی خودتان باشید

نوع تربیت خانواده‌های ایرانی سبب شده بسیاری از افراد خود را فدای خواسته و آرامش دیگران کنند. این افراد زمانی متوجه اشتباه خود می‌شوند که زمان زیادی را از دست داده و احساس تنهایی و پوچی رسیده‌اند.این افراد باید خود و کارهایشان را بر خواسته‌های دیگران ارج نهاده و هنگام قبول در خواست دیگران به خود یادآور شوید که الویت زندگی خودشان هستید. همچنین اگر انجام درخواست دیگران باعث رنجش شان می‌شود با شجاعت از انجام آن صرفه نظر کنند.

باید بپذیرید شما مسئول برآوردن خواسته‌های دیگران نیستید. با انجام این عمل بار مسئولیت اضافی از دوش شما برداشته و پذیرش واقعیت‌های زندگی را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

  این نیز بگذرد

علاوه بر اتفاقات مهم زندگی برخی اتفاقات گذرا و غیر مهم ذهن ما را درگیر خود کرده و باعث ناراحتی ما می‌شوند. تجربه به من ثابت کرده که بعد از گذشت مدتی، این مسایل را فراموش خواهیم کرد. بنابراین بهتر است خود را درگیر آن‌ها نکرده و سعی در فراموش کردن آن‌ها کنیم.در چنین مواقعی جمله این نیز بگذرد به شما کمک خواهد کرد با واقعیت کنار آمده و آن را بپذیرید.

 بپذیرید به تنهایی نمی‌توانید دنیا را تغییر دهید.

اگر در تلاشید که به تنهایی دنیا را تغییر دهید دست نگه دارید. باید این واقعیت را که شما مسئول تغییر کل دنیا نیستید، بپذیرید. اگر در قبال مسائل دنیا احساس مسئولیت می‌کنید حد و اندازه‌ای برای آن مشخص کنید و تلاش کنید پا را از آن فراتر نگذارید. مطمئن باشید هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند دنیا را تغییر دهد.

 بپذیرید برخی اتفاقات ساخته ذهن شما هستند.

تفکر زیاد درباره مسائل آزاردهنده باعث حساس شدن ذهن نسبت به آن‌ها شده و مدام آن‌ها را مرور می‌کند. مرور مکرر این مسائل باعث بزرگ جلوه کردن آن‌ها و ترسناک شدنشان می‌شود. به طور مثال هر چه به اتفاقات منفی مانند حادثه تلخ برای یکی از اعضای خانواده فکر کنیم ذهن ما امکان اتفاق افتادن حادثه را بیشتر از واقعیت تخمین زده و باعث افزایش ترس ما می‌شود. بنابراین با قبول ساختگی بودن این افکار باید سعی در کم‌رنگ کردن آن کنیم تا بتوانیم واقعیت را از خیال تشخیص دهیم.  بعد از تشخیص واقعیت از خیال تا حد زیادی از تر ما کاسته خواهد شد و واقعیت‌های زندگی برایمان قابل پذیرش خواهد بود.

 استفاده از فضای مجازی را محدود کنید.

در فضای مجازی حد تعادل وجود ندارد. کاربران این فضا برای جلب توجه دیگران یا مدام خوشبختی دروغین خود را تبلیغ می‌کنند و یا اخبار ناراحت کننده را انتشار می‌دهند. دنبال کردن این افراد ما را از واقعیت زندگی دور کرده و دچار سرخوردگی می‌کند. در این شرایط زندگی خود را با افراد به ظاهر خوشبخت مقایسه کرده و خود را به دلیل شرایط زندگی‌‌مان سرزنش می‌کنیم. از سوی دیگر با دنبال کردن اخبار منفی، دنیا را جای ناامنی برای زندگی دانسته و دچار ترس و اضطراب می‌شویم. این افکار مانع تفکر درست و منطقی ما درباره زندگی شده و در مسیر پذیرش واقعیت مانع ایجاد می‌کند.

  شکرگزاری کنید

شکرگذاری روزانه، نعمت‌هایی را که داریم به ما یادآور شده و به ما کمک می‌کند نکات مثبت زندگی‌مان را ببینیم.‎ زمانی که نقاط قوت زندگی‌مان پررنگ‌تر شود پذیرش واقعیت برای‌مان آسان‌تر خواهد شد.

  از گذشته نردبانی برای آینده بسازید

بسیاری از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است ضربات شدیدی بر روح و روان ما وارد کرده که پذیرش و کنار آمدن با آن سخت و گاه غیرممکن است. اولین قدم برای بخشیدن این بخش از گذشته پذیرش آن به عنوان واقعیت زندگی و عدم توانایی ما برای حذف و یا جبران آن است. بعد از این مرحله در صورت امکان از مکان و افرادی که ایجاد این خاطره نقش داشته‌اند، دوری کنید.

می‌توانید درباره حادثه مورد نظر با دوستی صحبت کرده یا  درباره آن بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا واقعیت را بپذیرید. با نوشتن شرایطی که اتفاق آزاردهند در آن رخ داده می‌توانید مانع تکرار آن شده و برای داشتن آینده‌ای بهتر از آن کمک بگیرید. اگر شدت غم و اندوه شما از حادثه زیاد است بهتر است از روان‌درمانگر کمک بگیرید.

 سخن آخر

هیچ کس مسئول زندگی ما نیست. تنها کسی می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد خودمان هستیم. اولین قدم در مسیر تغییر و توسعه فردی پذیرش واقعیت زندگی است. تا زمانی که واقعیت را نپذیریم توسعه فردی رخ نخواهد داد.

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *