آرزوهای اشتباه

 

آرزوهای اشتباه

اکثر کودکان در جواب این سوال که در آینده دوست دارید چکاره شوید؟ می‌گویند: دکتر، معلم و یا مهندس. از میان این کودکان نود و نه درصدشان بعد از بزرگ شدن شغل دیگری را انتخاب می‌کنند. زیرا با بزرگ شدن متوجه تناسب نداشتن شغل با شرایط خود می‌شوند؛ اماعده‌ا‌ی  با وجود قد کشیدن و بزرگ شدن تلاش در برآوردن آرزوهایی دارند که با شرایط و روحیات‌شان فاصله زیادی دارد. در واقع این افراد بعد از دستیابی به آرزویشان، چند صباحی از رسیدن به آرزوی‌شان سرمست بوده و از دیدن واقعیت غافل هستند. بعد از گذشتن مدتی متوجه می‌شود تصوری که از برآوردن آرزوی‌شان داشته‌اند با آنچه بدست آورده تفاوت بسیاری دارد و آرزوی بر آورده شده با علایق‌شان در یک راستا قرار ندارند.

عوامل موثر در آرزوها اشتباه

تصور اشتباه

اکثرجوانان به بازیگری علاقه‌مند هستند. آن‌ها دورنمای زندگی بازیگران را دیده و مجذوب آن می‌شوند. این جوانان علاقه‌مند سال‌ها وقت و هزینه صرف می‌کنند تا به آرزوی خود برسند. عده زیادی در مسیر تلاش برای بازیگر شدن با دیدن سختی‌های کار از ادامه مسیر سر باز می‌زنند. عده‌ای دیگر بعد از برآورده شدن آرزوی‌شان متوجه دشواری کار و تفاوت آنچه در سر می‌پروراندند با آنچه واقعیت دارد می‌شوند و بازیگری را رها می‌کنند.

بر آوردن آرزوی دیگران

برخی دیگر سعی در برآردن آرزوهای دیکته شده از سوی خانواده‌شان را دارند. این افراد برای خوشحال کردن والدین خود در انتخاب شغل و همسر مطابق میل آن‌ها رفتار کرده و خواسته‌ها و آرزوهای خود را فراموش می‌کنند. آن‌ها بعد از رسیدن به هدف، احساس شادی و رضایت خاطر نکرده و متوجه اشتباه خود می‌شوند. عده‌ای با آگاهی از اشتباه خود مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهند و تلاش خود را روی رسیدن به آرزوهای اصلی خود متمرکز می‌کنند؛ اما عده‌ای دیگر با نارضایتی مسیر قبلی را تکرار کرده و منتظر معجزه‌ای می‌مانند تا زندگی‌شان را تغییر دهد.

تحت تاثیر ظاهر مشاغل و افراد  قرار گرقتن

عده‌ای دیگر ظاهر مشاغل و افراد را دیده و به سمت آن‌ جذب می‌شوند. مشاغلی که وجه اجتماعی دارد و احترام همگان را بر می‌انگیزند، توجه و علاقه بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. بیشتر افراد سختی‌های این مشاغل را در نظر نگرفته و روی درآمد و وجه اقتصادی آن تمرکز می‌کنند. افرادی که بدون علاقه وارد این مشاغل می‌شوند و سختی‌های آن را از نزدیک می‌بینند متوجه انتخاب اشتباه خود می‌شوند و بین دوراهی ادامه دادن یا صرف نظر کردن سرگردان می‌شوند.

عملی نبودن آرزو

بعضی افراد آرزوهایی دارند که با شرایط جسمی و اقتصادی آن‌ها مطابقت ندارد و این آرزو حاصلی جز غم و اندوه  برایشان ندارد. به طور مثال جوانی فقیر که عاشق بازیگر معروفی می‌شود و رویای رسیدن به او را در سر می‌پروراند یا فردی با قد کوتاه که آرزوی مدلینگ شدن یا قهرمان بسکتبال را دارد شرایط خود را نادیده گرفته و اسباب ناراحتی خود را فراهم می‌کند.

مطابقت نداشتن آرزو با شرایط اجتماعی جامعه

هر کشور قوانین خاص خود را دارد. برخی آرزوهای افراد جامعه مخالف قوانین کشورشان بوده و با افرادی که درصدد دستیابی به آن آرزوها هستند مطابق قانون برخورد می‌کنند. هر چند این آرزوها غیر ممکن نبوده و گاه اشتباه نیستند؛ اماجامعه آن را قبول نداشته و مخالف عرف و قانون خود می‌داند و از پذیرش آن‌ها سر باز می‌زند.

آرزوهای آسیب‌زننده به سلامتی

آرزوی اکثر خانم‌ها، جوان ماندن پوست و چهره‌شان تا پایان عمر است. درصورتی که این آرزو مخالف قوانین طبیعت است، با پیشرفت علم پزشکی تا حدی این آرزو به حقیقت پیوسته است. با عمل‌های زیبایی و انواع تزریقات به پوست چین و چروک‌ها از بین می‌رود. تا زمانی که به درستی از این امکانات استفاده شود مشکلی وجود نخواهد داشت؛ اما زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها سلامتی فرد را به خطر انداخته و آرزویی اشتباه محسوب می‌شود.

مضرات آرزوهای اشتباه
  • سرخوردگی‌ و افسردگی
  • از دست دادن زمان و فرصت‌ها
  • رسیدن به پوچی
  • افزایش اضطراب و خشم
  • نارضایتی از خود و زندگی

 

راه‌های داشتن آرزوهای درست

  • تفکر و بررسی درباره آرزوها قبل از تلاش برای دستیابی به آن‌ها
  • توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فردی
  • نوشتن آرزوها و شرایط و ملزومات بر‌آورده کردن آن‌ها
  • مطابقت آرزو با علایق و استعداد ما

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *