معنای زندگی اثر آلن دوباتن

معنای زندگی

نام کتاب: معنای زندگی

نویسنده: آلن دو باتن

مترجم: هما قناد

انتشارات میلکان

دسته بندی: فلسفه مدرن، خودسازی

تعدادصفحه: ۱۰۴

درباره نویسنده

آلن دو باتن نویسنده و فیلسوف بریتانیایی، یکی از اعضای هیت موسس سازمان جدید آموزشی به نام مدرسه زندگی است.

اولین کتاب دوباتن جستارهایی در باب عشق است که در سن بیست و چهار سالگی آن را منتشر کرد و جز کتاب‌های پرفروش قرار گرفت. دومین کتاب دوباتن کتاب سیر عشق نام دارد که در آن سیر عشق در سال‌های زندگی مشترک را بررسی می‌کند.

دوباتن  در آثار خود  برای کاربردی کردن فلسفه در زندگی روزمره تلاش می‌کند.

دوباتن در موسسه مدرسه زندگی و همچنین آثارش سعی دارد به ایجاد حس بهتری نسبت به خود و زندگی در خوانندگانش کمک کند. هدف دو باتن از انتشار مجموعه مدرسه زندگی پرورش هوش عاطفی به کمک فرهنگ است.

از مهمترین آثار او می‌توان به تسلی بخش‌های فلسفه، هنر سیر و سفر و پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند را اشاره کرد.

آثار دوباتن

دین برای خداناباوران، جستارهایی در باب عشق، سیر عشق، تسلی بخش‌های فلسفه، اضطراب موقعیت، پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد، هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند، خوشی‌ها و مصائب کار، در باب مشاهده و ادراک، یک هفته در فرودگاه، مصیبت‌های شاغل بودن، خبر، عشق، کار و منزلت در عصر مدرن، آرامش، درباره خوب بودن، خودشناسی، روان درمانی‌چیست؟، آنچه در مدرسه یاد نگرفته‌ای، دلشکستگی، هوش عاطفی در محیط کار، معنای زندگی

معرفی کتاب معنای زندگی

بسیاری از انسان‌ها برای شاد بودن مدام از شاخه‌ای به شاخه دیگر در حال پرش هستند. به هر هدفی که می‌رسند مدتی راضی و خشنوداند؛ اما به زودی به حال ملال‌آور گذشته خود بازگشته و به دنبال هدفی جدید برای شادی و رضایت از زندگی‌ می‌گردند. این چرخه بارها تکرار می‌شود و فرد همچنان به اول مسیر باز می‌گردد و جست‌وجوی خود را از سر می‌گیرد. یکی از علل اصلی نارضایتی منطبق نبودن هدف این افراد با معنای زندگی‌شان است.

اگر هدفی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم در راستای معنای زندگی ما باشد نه تنها رسیدن به آن باعث شادی ما می‌شود، بلکه از مسیر دستیابی به هدف نیز احساس شادی و رضایت خواهیم داشت.

آلن دوباتن در کتاب معنای زندگی مواردی را مطرح می‌کند که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم؛ اما در روزمرگی زندگی آن را فراموش کرده‌ایم و یا آن را بی‌اهمیت تلقی می‌کنیم. در واقع زندگی هر فرد معنایی دارد که گاه به درستی از آن آگاه نبوده و از ارزش و تاثیر آن بر زندگی خود  بی‌اطلاع است. دو باتن در این کتاب، معناهای زندگی را به خواننده یاد آور شده و به او کمک می‌کند تا معنای زندگی خود را بیابد. دو باتن معتقد است همه انسان‌ها باید معنای زندگی خود را کشف کنند تا از هدف زندگی خود آگاه شوند و بر آن تمرکز کنند.

دوباتن معتقد است معنای زندگی هرفرد با توجه به توانمندی‌ها و علایقش نسبت به دیگران متفاوت است. با مطالعه کتاب متوجه می‌شویم معنای زندگی ما مسایلی هستند که بیشترین زمان را به آن‌ها اختصاص داده و اهمیت زیادی برای آن دارند.

دو باتن در کتاب معنای زندگی هشت موضوع را به عنوان معنای زندگی بیان می‌کند و توضیحاتی درباره هر کدام می‌دهد. این موضوعات عبارتند از: عشق، خانواده، کار، دوستی، فرهنگ، سیاست، طبیعت، فلسفه.

با مطالعه کتاب و کمی تفکر در اعمال و رفتار روزانه خود می‌توانیم معنای زندگی خود را بیابید و اهداف خود را براساس آن انتخاب کنید.

      بریده‌ای از کتاب

  • زمان مرگ‌مان، ناگزیر می‌دانیم که خیلی چیزها در زندگی‌مان خوب پیش نرفت. رؤیاهایی بودند که به حقیقت نپیوستند و عشق‌هایی که بی‌پاسخ ماندند، دوستی‌هایی که هرگز از نو شکل نگرفتند، و فجایع و دردهایی که هرگز بر آن‌ها چیره نشدیم. اما این‌ را هم می‌دانیم که چیزهای ارزشمندی هم بوده‌اند که ما را سر پا نگه داشته‌اند،بنابراین منطقی والاتر را دنبال کرده‌ایم، که باوجود رنج‌ها، زندگی‌مان سراسر خشم و هیاهو نبوده است، که حداقل در مواقعی خاص، معنای زندگی را درک کرده‌ایم و از آن بهره برده‌ایم.
  • دوستان به ما کمک می‌کنند خودمان را دوست داشته باشیم، و در مقابلِ نواقصی که در خودمان پیدا می‌کنیم شکیبایی به خرج دهیم. آن‌ها رنج‌ها، هیجانات و خشم ما را جدی می‌گیرند، اما سؤالات مهربانانه‌ای می‌پرسند که به ما کمک می‌کند افکار و احساسات مبهم‌مان را بهتر درک کنیم.
  • زندگی همیشه به ما درس‌هایی درمورد جدی‌ بودن می‌دهد؛ باید سرمان را پایین نگه داریم، مثل احمق‌ها نباشیم و فردی بالغ به نظر برسیم. چنین اجباری می‌تواند طاقت‌فرسا و خطرناک باشد. به همین دلیل است که دائم به افرادی نیاز داریم که بتوانیم در کنارشان رفتاری احمقانه داشته باشیم.

 

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *