افتخار به خود یا غرور

 

تجربه زیسته

بارها برایم اتفاق افتاده که موفقیتی به دست آورده‌ام و در اوج خوشحالی در جمع تلنگری درونی به من گوشزد کرده که غرور صفت مثبتی نیست. با این تلنگر شادی جای خود را به ناراحتی و عذاب وجدان داده و لحظه خوشم جای خود را با ناراحتی داده است. مواقعی هم بوده که حس غرور در کار نبوده و درباره دستاورد مثبت تلاشم با دیگران صبحت کرده و آن‌ها را تشویق به تغییرات کوچک در زندگی می‌کردم؛ اما عکس‌العمل آن‌ها به من فهمانده که از صحبت‌های من ناراضی بوده و مرا آدم مغروری می‌پندارند. این موضوع سبب شد دیگر درباره دستاوردهایم با آن‌ها صحبت نکرده و انتظار حمایت از آن‌ها را نداشته باشم.

بعد از این اتفاقات موضوعی که ذهنم را درگیر کرد اشتباه گرفتن افتخار به خود با غرور توسط خودم و دیگران بود. باید جواب سوال آیا افتخار به خود همان غرور است یا مرز مشخصی بین آن دو وجود دارد؟ را می‌یافتم در درک مفهوم آن‌هادچار اشتباه نشوم. برای مشخص شدن پاسخ این سوال ابتدا باید با تعریف غرور و افتخار به خود آشنامی‌شدم.

غرور چیست؟

غرور حسی است که هنگام موفقیت به فرد دست می‌دهد. در واقع غرور حس رضایت فرد از عملکرد و یا داشته‌هایش است. از نشانه‌های غرور لبخند، سر را بالا گرفتن و راست ایستادن است. این نوع از غرور، غرور مثبت است که باعث حس ارزشمندی و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در ما می‌شود. غرور مثبت به پیشرفت ما کمک کرده و باعث می‌شود خود را دوست داشته باشیم. اگر غرور ادامه یابد منجر به فخرفروشی و عدم درک دیگران می‌شود که به آن غرور منفی گفته می‌شود. غرور منفی به ما آسیب زده و در روابط‌مان با دیگران اختلال ایجاد می‌کند. اگر غرور منفی در ما افزایش یابد تبدیل به خودشیفتگی که صفتی منفی است می‌‍شود.

ویژگی‌های آدم مغرور

عزت نفس پایین

احساس عدم دوست داشتن از سوی دیگران

شکست در روابط عاطفی

دخالت در امور دیگران

برتر پنداشتن خود نسبت به دیگران باعث کاهش روابط دوستانه فرد مغرور می‌شود.

فرد مغرور آدم قانعی نیست و در بحث سخن کسی را نمی‌پذیرد.

 

افتخار به خود

افتخار به خود یعنی به خاطر دستاوردها و تلاش‌مان از خود قدردان باشیم. افتخار به خود صفت مثبتی است که با دوست داشتن خود همراه بوده و حس آرامش را در ما تقویت می‌کند. افتخار به خود انگیزه ما را برای دستیابی به اهداف‌مان افزایش می‌دهد.

با توجه به تعاریف ارایه شده متوجه می‌شویم که افتخار به خود برخلاف غرور جنبه منفی نداشته و صفتی مثبت است. البته باید به این نکته توجه کنیم که غرور مثبت نیز مانند افتخار به خود در رسیدن به هدف به ما کمک کرده و انگیزه ما را در رسیدن به هدف افزایش می‌دهد.

با توجه به تعریف غرور و افتخار به خود متوجه شباهت غرور مثبت و افتخار به خود می‌شویم.. هردوصفت به رشد و پیشرفت ما کمک کرده و عزت نفس ما را افزایش می‌دهد.

سخن آخر

زمانی که برای رسیدن به هدف‌مان تلاش می‌کنیم و موانع را یکی بعد از دیگری پشت سر می‌گذاریم تفاوتی آشکار بین خود و کسانی که دست روی دست گذاشته و منتظر معجزه هستند مشاهده می‌کنیم. این تفاوت وجه تمایز ما با آن‌هاست. زمانی که تلاشمان نتیجه داد و به هدف‌مان رسیدیم افتخار به خود و دوست داشتن خود حسی طبیعی و مثبتی است که به رشد ما کمک می‌کند.

به نظرم می‌توان غرور مثبت را همان افتخار به خود دانست.

نوشته شده توسط عهدیه فزونی

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *