از صحبت کردن در جمع نترسید (چهل‌پنجمین ایده از صدویک ایده توسعه فردی)

 

از عقاید خود دفاع کنید

یکی از عادت‌هایی که از کودکی همراه من بود و ذهنم را درگیر می‌کرد به زبان نیاوردن فکر و عقیده‌ام بود. در بیشتر موارد سکوت را انتخاب کرده و با عقاید دیگران موافقت می‌کردم. البته این موضوع به دلیل درست بودن فکر و عقیده آنان نبود، بلکه به دلیل عدم اعتماد به نفس در من بود و اینکه توان دفاع کردن از عقایدم را نداشتم. این موضوع باعث رنجش من می‌شد؛ اما راه‌حلی برای رهایی از آن به ذهنم نمی‌رسید.

در سال‌های اخیر به مطالعه کتاب‌های خودشناسی پرداختم. به مرور زمان تاثیر این کتاب‌ها روی افکار و رفتارم آشکار شد. گاه از اینکه در جمعی که در سال‌های گذشته از صحبت کردن در آن سر باز می‌زدم از عقایدم دفاع می‌کردم و این موضوع تعجب من را برمی‌انگیخت. البته تشویق و حمایت دوست خوب هم روی عملکردم تاثیر داشت.

یکی از عوامل موثر در دفاع نکردن از عقایدمان کمبود اعتماد به نفس و باور خود می‌باشد. برای همه ما پیش آمده که با افرادی رو به رو شده‌ایم که از عقیده غلط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شان چنان دفاع می‌کنند که گویی وحی آسمانی است و هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد. این افراد از اعتماد به نفس کاذب برخوردارند نه از عقیده درست. علاوه‌بر اعتماد به نفس ترس از حضور در جمع هم مانع بیان نظر و عقایدمان می‌شود. ریشه عدم اعتماد به نفس و ترس از جمع به دوران کودکی باز می‌گردد. کودکی که دایما محکوم به سکوت و بازی در تنهایی است، امنیت خود را در آن‌ها می‌یابد و سعی می‌کند برای جلوگیری از تحقیر و تنبیه شدن از پناه‌گاه خود بیرون نیاید. اگر عدم اعتماد به نفس این افراد درمان نشود، تمام عمرشان را به تنهایی سپری خواهند کرد. البته در ظاهر تنها نیست دوست؛ همسر و فرزند دارند؛ اما با هیچ‌کدام ارتباط موثر ندارند. حضور خانواده و دوستان و تشویق آن‌ها قدمی موثر در تقویت اعتماد به نفس فرد دارد.

عامل دیگر بیان نکردن عقاید ترس‌ از مسخره شدن و مورد انتقاد قرار گرفتن است.

راه‌کار‌های موثر درتقویت دفاع ازعقایدمان

تقویت اعتماد به نفس

صحبت کردن در مورد کاری که در آن مهارت داریم.

قاطع بودن.

تمرین صحبت کردن در جمع

در صورت لزوم کمک گرفتن از مشاور

**********************************************************۸

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *